Corona salgını ile birlikte sivil havacılık sektörünün durma noktasına gelmesiyle uçamayan binlerce uçak park edildiği çöllerde tekrardan uçacağı günleri bekliyor.
Dünya çapında yaklaşık 17 Bin uçak tekrardan uçacağı günleri beklerken havacılk uzmanları pilotlarında ''paslanmaya'' başlaması nedeniyle hava trafiğinin normal bir şekilde başlamasının bir kaç ay sürebileceğini belirtiyor.
Traveler dergisi, Singapore Airlines'ın en büyük uçaklarından bazılarını Avustralya'nın Simpson çölüne uçurduğunu bildirdi.
Airbus A-380 tipi dört Jumbo jet uçağı ve üç Boeing 777, ve diğer onlarca uçak Alice Springs Airport (APAS) dışındaki depolama bölgesinde uç uca sıralanmış durumda. Singapore Airlines kapasitesini yüzde 96 azalttı. Filodaki 200 uçağın sadece 10'u şu anda trafikte.
Diğer şirketler de boş uçaklarını Avustralya'nın içlerine uçurdu. Traveller dergisine göre, dünyanın dört bir yanından Avustralya'ya gelen uçakların şu andaki değeri 5 milyar doların üzerinde.
Corona salgını öncesinde teknik sorun nedeniyle uçuşları durdurulan birçok Boeing 737 Max uçağı da Apas'a park edilmiş durumda.
Uzmanlar dünyada yüzlerce uçak park alanlarının olduğunu, bunlarında çoğunlukla çöl iklimlerinde bulunduğunu belirtiyor.
Bunun nedeni olarak ta kablolama sistemlerinde ve uçağın dar alanlarında paslanma riskinden kaçınmak olduğunu söylüyorlar.
Uçak park alanlarından en büyükleri de, ABD'de, Kaliforniya'da Victorville ve New Mexico'da Roswell alanları. Her bir alana şu anda yaklaşık 400 uçak park edilmiş durumda ve bunların en az yarısı corona salgını yüzünden uçamayan uçaklar.
Uzmanlar, kısıtlamalar serbest bırakıldıktan sonra, sadece motorları çalıştırarak, tekrar uçmaya başlamanın o kadar da basit olmadığını, ilk olarak, uşağın servis ve bakımdan geçmesi, yani c-kontrolüne tabi tutulması gerektiğini belirtiyorlar.
Ancak esas sorunlardan en önemlisinin pilotların ''paslanmaya'' başlaması olduğunu belirten uçuş güvenliği uzmanları ''Pilotlar simülatör egzersizlerinden geçmedikleri takdirde ehiyetleri sona erer. Ama şu anda simülatör ve eğitmen eksikliği var. Bu durum daha uzun süre devam ederse, trafiğin başlatılması da daha fazla zaman alır. Bu yaklaşık birkaç ay gecikme anlamı taşır. Açılmanın Ekim-Kasım aylarında başlaması, hava trafiğinin önümüzdeki yıl Şubat-Mart ayına kadar normal bir şekilde başlamayacağına işaret eder'' diye konuşuyorlar.
Hibya Haber Ajansı