THY burada kendi pilotları dışında birçok yerli ve yabancı havayolu şirketine de eğitim vererek para kazanıyor. Pilotların eğitimi için her türlü fedakârlığı yapan THY’nin, aldığı simülatörlerin fiyatı ve bakımları ise aynı tip uçaktan daha pahalı.
Her şarta göre uçuş eğitimi
THY’nin kurduğu uçuş Eğitim Merkezi bölgenin en büyük merkezi durumunda. En son teknolojiye sahip simülatörlerde, THY'nin yanı sıra yerli ve yabancı havayollarının pilotlarına da konularında son derece tecrübeli pilot eğitmenler tarafından uluslararası sivil havacılık standartlarında, her türlü uçuş eğitimi veriliyor. Eğitimlerde normal iniş tekniklerinin yanı sıra, yaşanması muhtemel tüm tehlike anlarında pilota uçağı nasıl kurtaracağı konusunda tecrübe kazandırılıyor. Simülatörlerde pilotlara ayrıca kalkış iniş ve havada yaşayabilecekleri sorunlar ve kar yağışı, sis, iki uçağın tehlikeli yaklaşması, pas geçme, motor yangını ve kuş çarpmaları durumunda neler yapabilecekleri eğitimi öğretmen pilotlar eşliğinde veriliyor. Eğiminden her pilotun yüzde yüz geçmesi gerekiyor. Eğitimler sonunda sınav yapılıyor. Sınavdan başarılı olamayan pilotların ise sertifikaları donduruluyor ve sınavı geçene kadar uçamıyor.
Türk Hava Yolları Uçuş İşletme Başkanlığında eğitmen pilot olarak görev yapan Kaptan pilot Ali Kamışli, simülatörlerde gerçek koşulların oluşturulduğunu ve pilotların bu eğitimleri her altı ayda bir alması gerektiğini söyledi.
THY’nin kurduğu uçuş eğitim merkezinin bölgenin en büyüğü olduğunu söyleyen Kamışli,” Bu simülatörde gerçek koşulları yarattık. Uçağın bir motoru kuş çarpmasından dolayı arızalandı. Arkadaşlarımız gerekli prosedürleri uyguladı. İniş hazırlıkları yapıyorlar. Prosedürleri hazırlayıp, iniş hazırlığı yaptıktan sonra ,tekrar kalktıkları piste emniyetli iniş gerçekleştirecekler. Gelişen bilgisayar teknolojiler sayesinde simülasyonda ki şümule edilen, gerçek hayatta da yüzde yüz olmasa bile yüzde doksanlara yakın bir uyum sağlamaktadır. Dolayısı ile bu simülatörlerde her türlü emergency ve her türlü hava şartlarını oluşturabilmekteyiz. Dolayısı ile pilotların bu eğitimi almalarını sağlamaktayız” dedi.
Eğitimlerde yüzde yüz başarı şart
Eğitimlerde başarısız olunduğu taktirde yeniden eğitime alındıklarını söyleyen Kaptan pilot Mehmet Mert Arican, “ Her altı ayda bir uçağımızın motor arızası motor yangını ve çeşitli eğitimleri hem alıyoruz, hem de burada bu simülatörlerde uyguluyoruz. Önceliğimiz uçağın uçması ve güvenliğinin alınması. Uçağımızı emniyete aldık ve tüm hazırlığımızı yaptık. Şu anda yaklaşmaya hazırız. Dolayısı ile kaptanımız ile birlikte uygun olduğu andan itibaren, İstanbul 3 - 5 pistine inmek için alçalmaya başlayacağız. Kuş çarpması önemli bir olaydır biz havacılar için. Ancak bunun eğitimini biz her altı ayda bir alıyoruz. Kuş çarpması ile ilgili hem Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ)hem de şirketimiz gerekli önlemleri alıyor. Fakat olası bir kuş çarpması durumunda eğitimlerimizle paralel olarak, ne yapacağımız yazılmış durumda. Biz de bu prosedürlere uyarak uçağı emniyetli bir şekilde indirecek eğitimlere sahibiz. Prosedürlere yüzde yüz uyum çok önemli. Eğer prosedürlere ya da uçağın kontrollerinde bir başarısızlık olursa tekrar bir eğitim planlanıyor. Ve daha sonra tekrar bir kontrole tabi tutuluyor. Dolayısı ile bu kontrolden başarısız olursanız, tekrar bir kontrol, tekrar bir eğitim planlanıyor. Yüzde yüz başarı isteniyor. Başarısız olunarak bu kademeden ileri geçilemiyor” diye konuştu.
Pas geçmek çok mantıklı bir harekettir
Aldıkları eğitimlerde pas geçmenin çok mantıklı bir hareket olduğunu söyleyen Kaptan pilot İlker Gökkaya ,” Zaman zaman pist içerisinde her hangi bir araç, her hangi bir kuş ölüsü gibi her hangi bir şeyden dolayı pas geçilebiliyor. Biz bunların devamlı eğitimini yaptığımız için, pas geçmek normal bir durum. Pas geçtik mi öncelikle kendimizi, sonra yolcularımızı emniyetle yeni bir bağlantıyla inişe geçeceğiz. Pas geçmenin hiçbir tehlikesi yok havacılık literatüründe, tam tersine pas geçmek çok akıllıca, mantıklıca ve çok iyi bir yapılmış harekettir. Zorlayıp emniyetsiz bir durum oluşturmaktansa, pas geçip yeni bir yaklaşımla uçağı güvenli bir şekilde indirmektir. Uçuş hayatım boyunca yaklaşık olarak tahmin ediyorum,400 ‘den fazla pas geçmişimdir” şeklinde konuştu.
Bir Simülatör aynı tip bir uçaktan daha pahalı
THY uçuş işletme başkanlığında bulunan simülatörler aynı tip uçaklardan daha pahalı. Bu simülatörlere normal bir uçağa bakım yapar gibi belli aralıklarla bakım yapılıyor. Simülatörler devamlı kullanıldığı için sık sık bakım yapmak gerekiyor.