Toplam market grupları içinde yüzde 35,3'lük payla sektörün en büyük yapılanması olan TPF, "Yerli Üretim, Yerel Marketten Alınır" kampanyasını basın toplantısıyla tanıttı. 3 Ekim 2018'de yürürlüğe girecek yönetmelik düzenlemesini desteklemek için geliştirilen kampanya ile ilgili TPF Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek; "Türkiye’de üretilen ürünlerin desteklenmesi çok doğru bir karar. Markanın yerli ya da yabancı olmasından bağımsız olarak bu ülkede üreten, istihdam sağlayan, ülke ekonomisine katkı sağlayanlar desteklenmeli. Biz de Türkiye genelindeki tüm satış noktalarımızda yerli üretime daha çok yer vereceğiz. Marketlerimizin içinde ve dışında yönlendirmeler yapıp, çalışanlarımızı ve müşterilerimizi yerli üretim konusunda eğitip bilgilendireceğiz. Ekonomik anlamda bazı zorluklar yaşadığımız bu süreçte, ülkece yerli üretimi, yereli destekleyerek güçleneceğiz. Türkiye’ye fayda sağlayacak her girişimi bugüne kadar destekledik, bundan sonra da destekleyeceğiz" dedi.
Perakende sektörünün en büyük çatı örgütü konumunda olan TPF’den, Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan’ın geçtiğimiz hafta tanıttığı “Yerli Üretim” yönetmeliği ve logosuna destek geldi. 'Fiyat Etiketi Yönetmeliği'nde yapılan değişiklikle 3 Ekim 2018 tarihinde yürürlüğe girecek yeni yönetmeliği tüketici, çalışan ve üretici kanalında büyük bir kampanyaya dönüştüren TPF, "Yerli Üretim, Yerel Marketten Alınır" kampanyasını hayata geçirdi.
Kampanyanın tanıtım toplantısı, TPF Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek, Başkan Yardımcısı Ömer Düzgün, TPF Genel Sekreteri Vahdet Sarıkaya, TPF Yönetim Kurulu Üyeleri İhsan Korkmaz, İbrahim Özhan, Mustafa Şekerci, Ramazan Ulu ve Çukurova PERDER Başkanı Faysal Tatlı'nın katılımıyla gerçekleşti.
Ekonomik anlamda bazı zorlukların yaşandığı günümüzde, ülkece yerli üretimi, yereli destekleyerek güçleneceğiz diyen TPF Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek; "Tüketicinin rahatlatılması ve Türkiye ekonomisi için hayata geçirilen tüm girişimlerde olduğu gibi 'Yerli Üretim' yönetmeliğini de sonuna kadar destekliyoruz. Bu önemli projeyi bir adım öteye taşımak için 'Yerli Üretim, Yerel Marketten Alınır' kampanyasını geliştirdik. Bundan sonra Türkiye genelindeki 4 bine yakın satış noktamızda yerli üretime raflarımızda daha çok yer vereceğiz. Tüketicilerimizi hazırladığımız kampanya logoları ile daha iyi yönlendireceğiz. Tüketicilerimizi yerli, yani Türkiye'de üretilen ürünleri tercih etmeleri için bilinçlendireceğiz. Bunun için mağazalarımızın içini ve dışını kampanya görselleri ile süsleyeceğiz. Çalışanlarımızı yerli üretim konusunda eğitip, bilgilendireceğiz ki onlar da diğer tüketicileri bilinçlendirsinler" dedi.
Ülke ekonomisi için hayli önem taşıyan kampanya sürecinde broşür, mağaza içi alanlarda da görsel ve sesli yönlendirmeler yapılacağını kaydeden Altunbilek; "Yerli üretimin, yerel işletmecilerin, bizlerin büyümesi; tüketici harcamalarının devam ettiği, ekonomiye olan güvenin sürdüğü bir ortam demek. Bizlerin istihdama ve ülke ekonomisine katkımızın artması demek. El birliği ile gündemdeki sorunlara çözüm üretebileceğimize yürekten inanıyoruz” açıklamasını yaptı.
Toplantıda, son haftalarda sektörün gündeminde yer alan fiyat artışları, stokçuluk ve fiyat etiketi konuları da ele alındı. Üretici, tedarikçi ve market giderlerinin ciddi oranda arttığına dikkat çeken TPF Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Altunbilek; “Rekabetin had safhada yaşandığı sektörde ‘Marketler fahiş zam yapıyor’ haberleri doğruyu yansıtmıyor” dedi. Onlarca market markasının yer aldığı sektörde, işletmecilerin rakiplerinden daha ucuz satmak için pazardaki fiyatları tek tek incelediğini ve satın alma görüşmelerini bu doğrultuda gerçekleştirdiğini belirten Altunbilek; “Bütün üyelerimiz lojistik, ürün yönetimi, personel kullanımı, enerji tasarrufu, ekipman kullanımı gibi birçok başlıkta maliyetleri kontrol altına almak için gerekli tüm çalışmaları yapıyor. TÜFE'nin yüzde 17,90 olarak açıklandığı bir dönemdeyiz. Çikolatadan helvaya, şampuandan deterjana kadar üretime dayalı sektörlerde yüzde 30'un üzerinde üretici enflasyonu var. Sadece üretici değil, karlılıkları minimum seviyeye inen market zincirlerinin maliyetleri de her geçen gün daha da artıyor” dedi.
“KİRA ZAMLARI YÜZÜNDEN BAZI İŞLETMELER MAĞAZASINI KAPATTI”
Mağaza kiralarına ciddi oranda zam yapıldığını kaydeden Mustafa Altunbilek şöyle konuştu; “İyi lokasyonlu ve döviz üzerinden kontrat yapan mağazalarda meslektaşlarımızın bazıları anlaşmalarını belli bir kurda sabitlemeye çalıştı. Bazı işletmeler ise iyi ciro yapsa da mağazaları kapatmak zorunda kaldı. Enerji tüketiminin yanı sıra personel maaşları, genel merkez ve depo giderleri, lojistik giderleri, kayıp-kaçak, fire, ekipman ve teknoloji giderleriyle mücadele eden marketler yıl sonunda halen kar edebilmişse kendilerini şanslı görecek. Tüm bu gelişmeler doğrultusunda ekonominin can damarı olan perakendecilerin kamuoyunda günah keçisi olarak gösterilmesinden rahatsızız. Tüketicilerin özellikle de gıda ürünlerine daha rahat erişebilmesi için hükümetimizce bizlere verilecek görevleri yerine getirmeye hazırız."
Minimum karlarla iş yapan perakendecilerin tüketicilerine tüm gelişmeleri doğru anlatmayı kendilerine bir görev bildiğini kaydeden Mustafa Altunbilek; "Sektörümüzün gerçekleri bu. Biz bu ortamda rekabet etmeye, vatandaşa hizmet sunmaya devam edeceğiz. Başka bir Türkiye yok, bu ülke bizim. Biz de bu ülkenin yerel perakendecileriyiz. Bizlerin aleyhine olan ve kamuoyunu yanıltan türde yorumlar, tüketicilerimizi mutsuz ediyor. Güven duygusunu zedeliyor. Duygusal boyutların yanı sıra yaşanan bu durum sektörün rekabet gücünü olumsuz etkiliyor. Kar edemiyoruz diye yatırımımızı başka ülkelere taşıyamayız. Biz yine işimizi yapmaya, ülkemize fayda sağlamaya devam edeceğiz" açıklamasını yaptı. Altunbilek ayrıca stokçulukla ilgili olarak; “Artık stokçuluk diye bir kavram kalmadı. Bütçelerimizin darlığından dolayı stok yapma durumumuz ortadan kalktı. Ürün alıp, reyonlarımızda tüketicilerimize sunup, sattıkça yenisini alıyoruz. Stokçuluk mantığıyla kısa vadede küçük çıkar kollayanların da bu çağda ayakta kalması mümkün değil" dedi.