Ticaret Bakanlığı, tüketici hakem heyetlerinin geçen yıl toplam değeri yaklaşık 7 milyar lira olan 762 bin 100 uyuşmazlığı karara bağladığını açıkladı. En fazla şikayetin ayakkabılarla ilgili olduğu belirtildi.
Bakanlık açıklamasında, 1995 yılından bu yana faaliyet gösteren tüketici hakem heyetlerinin, uyuşmazlıkları adil, hızlı ve düşük maliyetle çözüme kavuşturduğu, böylece yargının iş yükünü önemli ölçüde azalttığı ifade edildi. Bugüne kadar yaklaşık 18 milyon uyuşmazlığın mahkemeye taşınmadan çözüldüğü vurgulandı.
2023 yılı verilerine göre, tüketici hakem heyetlerine 755 bin 997 başvuru yapılırken, önceki yıldan devredenlerle birlikte toplam 762 bin 100 uyuşmazlık sonuçlandırıldı. Başvuruların toplam parasal değeri yaklaşık 7 milyar liraya ulaştı ve bu miktar, bir önceki yıla göre yüzde 75 artış gösterdi.
E-Devlet Başvuruları Öne Çıktı
Tüketiciler, başvurularının yüzde 67’sini e-Devlet üzerinden gerçekleştirdi. En çok talep edilen çözüm, 293 bin başvuru ile "bedel iadesi" oldu. Bunu "ürün değişimi veya hizmetin yeniden görülmesi" talepleri izledi. Diğer talepler arasında "ücretsiz onarım" ve "bedelden indirim" öne çıktı.
Ayakkabı Şikayetleri Zirvede
Ürün ve hizmet bazında değerlendirildiğinde, başvuruların yüzde 13,2’si ayakkabılarla ilgiliydi. Kıyafet (%4,86), kredi kartı üyelik ücreti (%4,85), cep telefonu (%4,09), mobilya (%3,94), internet abonelikleri (%3,80) ve GSM abonelikleri (%2,82) en çok şikayet edilen diğer konular arasında yer aldı.
Sektörel bazda ise başvuruların yüzde 58,79’u perakende ticaret sektöründe yoğunlaştı. Finansal hizmetler sektörü yüzde 10,14, abonelik hizmetleri sektörü ise yüzde 9,79 oranıyla takip etti.