Ana Sayfa Gündem Siyaset Ekonomi Asayiş Eğitim-Bilim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Dünya Haber Yorum Spor Yerel Haberler Teknoloji Kim Kimdir?
Merkez Bankası, Politika Faizini Yüzde 47,50'ye İndirdi
Merkez Bankası, Politika Faizini Yüzde 47,50'ye İndirdi
İletişim Başkanlığı'ndan 10 Dilde Medya Etiği Rehberi Yayınlandı
İletişim Başkanlığı'ndan 10 Dilde Medya Etiği Rehberi Yayınlandı
MSB: Irak ve Suriye’de 62 Terörist Etkisiz Hale Getirildi
MSB: Irak ve Suriye’de 62 Terörist Etkisiz Hale Getirildi
Milli Kütüphane Dijital Arşivine Erişim Kolaylaşıyor
Milli Kütüphane Dijital Arşivine Erişim Kolaylaşıyor
İkinci El Araçlarda 6 Ay ve 6 Bin Km Kısıtlaması Uzatıldı
İkinci El Araçlarda 6 Ay ve 6 Bin Km Kısıtlaması Uzatıldı
HABERLER>HABER YORUM
30 Ekim 2015 Cuma - 08:14

Kaçış rotası: Ege köyleri

Allahdiyen, Bağyüzü, Kızlan, Yeniosmaniye, Kuşcenneti, Alemşahlı, Denizköy, Güllübahçe, Sındı, Hızırşah, Emre Köyü, Kavacık, Tahtakuşlar, Balıklıova, Sarpıncık, Küçükkabaca...

Kaçış rotası: Ege köyleri

EKİM ayının mevsim normalleriyle hayatımıza girmeye başladığı günlerde, sonbaharda kaçış rotası arayanlar için; yazar Vicdan Efe’nin derlediği, Egeli Kadın Yazarlar Platformu (EKYAZ) projesi olarak, Nezih-Er Yayınları tarafından kitaplaştırılan “Ege’den Köyler”i, Ankara Hürriyet okurlarıyla buluşturmayı istedim. Eskişehir doğumlu olan Vicdan Efe’nin “Sen de Topla Düşlerini” ve 2005 Orhan Kemal Mansiyon Ödülü’nü aldığı “Tanbur Ağıtları” öykü kitaplarıyla birlikte üç tane de ilkgençlik romanı bulunuyor. Sivrihisar’ın Polatlı ’ya komşu köylerinde yıllarca kamu hizmeti yaptıktan sonra İzmir’e yerleşen yazar, edebiyat dergilerinde ürün vermeyi sürdürüyor. İçlerinde Ankaralı edebiyatçıların da bulunduğu 15 yazarın katılımıyla gerçekleştirilen “Ege’den Köyler”, yazar duyarlılığıyla, yazarların öznel algıları ve duygularıyla kaleme alınmış bir saha çalışmasının ürünü. Değişen dünya koşullarında insan sıcaklığının ve sahiciliğin izlerini sürmek için, Efe’nin önsözde dediği gibi “Şimdi yola çıkıp tanrı misafiri olarak köylülerimizin kapısını çalabiliriz.”

-Ödüllü öyküleriniz ve çocuk kitaplarınız var. En son “Ege’den Köyler”i yayına hazırladınız. Öykülerinizin temasını oluşturan insan sıcaklığı, sahiciliği ve insana dair durumlar bakımından köy çalışması yazarlığınıza nasıl bir katkı sağladı?

Öykü ve roman yazarken gerçekle hayal, yaşanmışla yaşanmamış birbirinin içine öyle giriyor ki farklı bir gerçeklik ortaya çıkıyor. Ancak köy çalışmasında; yaşamın akışında kendi öyküsünü yaşamış ve yaşamakta olan onlarca insanı yazmaya çalıştım. Onların hayata tutunurken olayları hafife almaya yönelik çabalarının toplumsal bir bakışı açısı oluşturduğuna tanık oldum. Yazdıklarımın içinde görünmeme kaygım olmadı. Gözlemleyen ve yazan biri olarak vardım. Yaşamın doğal kurgusunu daha yakından görebilmenin heyecanını yaşadım. Sanırım yoğun ve ağır anlatım biçimime bir yeğnilik geldi.

-Köylere gitme fikri ve bu çalışmayı kitaplaştırma düşüncesi nereden doğdu?

Eski insanların nasıl yaşadıkları, geçmiş, tarihte yaşananlar hep merak edilir. Bugün de, gelecek için bir tarihtir aslında. Özellikle teknolojinin gelişmesiyle var olan kültürümüz ayaklarımızın altından akıp gidiyor ve neye tutunacağımızı bilemiyoruz. Yaşayan kültür değerlerimizi köylerde bile bulamaz olduk. Köylerdeki yaşam kesitlerini bir belge niteliğinde geleceğe bırakmak istedik. Egeli Kadın Yazarlar Platformu olarak ortak kitaplar çıkarıyoruz zaten, bu çalışmayı da bir EKYAZ projesi olarak başlattık.

Yazar duyarlılığıyla yola koyulduk

 -Köylere dair incelemeler her ne kadar araştırmacı titizliğiyle ele alınmış olsa da bu projenin bir bilimsel çalışma olmadığına vurgu yapıyorsunuz. Projeye katılan edebiyat yazarları, konuyu hangi yönleriyle ele aldılar?

Bir akademisyen değil, yazar duyarlılığıyla yola koyulduğumuzu baştan kabul ettik; rapor ya da tez ortaya çıkarmak değildi amacımız. Bu çalışmaya gözlem gücümüz ve duyarlı yazar yaklaşımımızla başlamayı düşündüysek de farklı yazar arkadaşlarımızın amaç birliğini sağlaması gerekiyordu. Köylere gidildiğinde elimizde bizi yönlendirecek sorularımız olmalıydı. Evlerde çeşme var mı, geçimlerini neyle sağlarlar, günlük gazete gelir mi, dizilerden etkilenirler mi, siyasilerden istekleri var mı… vb. pek çok soru hazırladık, ekip arkadaşlarımla. Bunların hepsi bir yazı içinde yer almasa da pusula gibi yönümüzü bulmaya yaradı. Edebi metinlerimizi halkın keyifle okuyabilmesini istedik. 

 -Misafir olduğunuz köyler için Ege coğrafyasında homojen bir dağılım gerçekleştirebildiniz mi? Dağ, ova, kıyı, yayla köyleri veya balıkçı, ekinci, hayvancı, bahçeci köyleri gibi. Köyler hangi kıstaslara göre belirlendi, benzerlikler ya da farklılıklar bakımından karşınıza nasıl bir tablo çıktı?

Ülkemizdeki coğrafik bölgelere bakıldığında Ege’de yer alan Kütahya ve Afyon dâhil bütün illerden köyler için çalışma yapılması amaçlanmıştı. Balıkesir, coğrafik olarak Ege’de görünmediği halde, bazı ilçeleri “Kuzey Ege” tanımlanmasıyla Ege’nin olmazsa olmazları arasındaydı. Ege olup da balıkçı köyleri olmaz mıydı? Başlangıçta sözünü ettiğiniz gibi bir dağılım çizelgesi de hazırlamıştık. Ancak bu çalışma gönüllülük esasına göre olacaktı,  her şeyden önce yazan arkadaşımız projeye inanacaktı, arkamızda akademik bir kurum da yoktu! Böyle olunca, herkes, yani projeye gönül verenler, kendilerine yakın hissettikleri, bir şekilde bağlantıda oldukları köyler üzerinde çalıştılar. Böyle olunca da köy sayısı kısıtlı oldu. Bir arkadaşımız Isparta’dan, Afyon Dinar sınırında bir köy çalışması yapmak isteyince onu da aldık kitabımıza.

İnsani duyguları yitirdik

-Günümüzde “köy kavramı”nın içeriği değişti. Büyükşehir yasasıyla mahalleye dönüştürülen köyler açısından bu çalışma şimdi daha bir önem arz ediyor olmalı…

İnternette bir köyün adını yazıp da yanına “mahallesi” demedikten sonra bulunmuyor. Çalışmamız 2010 yılında yapılmıştı, yayımlanması biraz gecikti. Resmiyette de henüz “köy” olarak anılıyorlardı. Haklısınız, bu çalışmayı şimdi yapacak olsak, “köy” tabirini kullanmak ya da kullanmamak arasında kalacaktık! Köyler, ilçe belediyesinden hizmet bekleyen onlarca “mahalle” arasındalar şimdi. Muhtarlık bütçesi diye bir şey yok. Beklenti, eskisi gibi muhtardan. Ancak muhtarların geliri ve yetkisi yok. Bir geçiş ve kabulleniş (belki de kabullenmeme!?) dönemi yaşanıyor şu an.

-Bazı köyler bu yasadan çok önce kimliğini yitirmiş; köy insanı bile artık imece ve komşuluğun kalmadığından yakınıyor. Dünya küresel köy olma yolunda ilerlerken bu kaçınılmaz bir durum mu? Gittikçe bireyselleşiyoruz ve bu da beraberinde yalnızlığı mı getiriyor?

Köylerde de gençlerin hemen hepsinin elinde akıllı cep telefonları var. Zaten teknolojinin esiri olan insani duygulardır yitirdiğimiz. Araba, traktör, tarım aletleri… Herkesin evinde artık. Birbirine desteğe gereksinim yok. Ortak kullanımdan kaçınıyorlar. Her ailenin şehirde oturan oğlu kızı var. Kendi yaşam biçimleri de dolayısı ile modernleşmiş. Görünüş böyle ama o kadar da karamsar olmamak gerek. Henüz köyde yaşayanlar birbirini tanıyor, merhabasız geçilmiyor, bir komşu uzun süre görülmediğinde merak ediliyor… Tarladan getirdikleri fazla yiyecekleri paylaşıyorlar…

-Azalan tarım arazileri, hayvancılığın gerilemesi ve işsizlik gibi nedenlerle köyden kente yaşanan göç olgusu kadar, turizm öncelendiği için bazı köyler de kentlilerin akınına uğruyor, bir yanıyla kent kimliği taşıyor. Bu durum köylünün değerlerine ve kültürüne nasıl yansıyor?

Bu soruya, kitaptaki “Denizköy” örneği verilebilir. Arkadaşımız, kadınlardan köylerine ait birkaç türkü söylemelerini istediğinde; “Ankara’nın taşına bak” ve “Ordu’nun dereleri” diyorlar. Dediğiniz gibi, turizmin öncelendiği bir köyün kültürel değerlerinin köylüler tarafından bile algılanmasında ve anlaşılmasında bir sorun var! İronik bir durum.

-2000’lerde batının köyleri ne durumda; söyleşiler sırasında köy yaşamında hangi zorluklardan söz edildi? Köylerin bayındır olması, köylünün toprağa ve hayvancılığa dayalı geçim kaynaklarını yitirmeyerek işsizliğe düşmemeleri açısından yerel yönetimlerden, devletten beklentileri ne yönde?

Her şeyden önce kentlere göç nedeniyle köylerde nüfus azalınca merkezi okul modeliyle taşıma sistemi getirilmiş ve çoğu köyde ikinci kademe okul kapatılmış. Çocuklar, belirlenen merkezi bir okula taşınıyor. İlk kademe öğretmenleri de köyde oturmuyor, günlük gelip gidiyor. Köylünün öğretmenle sohbeti, soru sormaları, akıl danışmaları yok artık.  Mazotun pahalılığı ve devlet desteğinin az olmasından yakınıyorlar. Ürünlerinin yok pahasına satılması,  ellerinde bir şeyin kalmaması öncelikli sorunları. Bazı köylerde kooperatif ve birlikler kurulsa da istenilen düzeyde olmadığı açık. Bayındır durumuna gelince; köy iken bir sorun dile getirilmiyordu. Mahalle olduktan sonra bir göz ev yapabilmek de büyükşehir yasalarına göre plan proje gerektiriyor, maliyeti artırıyor.

-“Ege’den Köyler” alanında bir ilk kitap mı? Örneğin, Ankara özelinde başka coğrafyaların yazarları, araştırmacıları tarafından yapılacak benzer çalışmalar için esinleyici olabilir mi; nasıl bir fayda sağlar?

Bildiğim kadarıyla ilk. Bazı iller ya da ilçeler, kendi tarih ve kültür değerlerini yansıtan, tanıtım amaçlı olarak özellikle belediye destekli kitaplar çıkarıyorlar. Bizim çalışmamız, bilgilerin edebi bir metin içinde her okurun keyifle okuyabileceği, okurken de köylerle ilgili bilmediklerini, köye hiç gitmemiş gençleri köylerle tanıştıran bir kitap. Ayrıca biz tarihten ziyade bugünü yazdık. Bu çalışma sosyolojik olarak köyler arasında karşılaştırmayı sağlayabilecek, başka projelere esin kaynağı oluşturabilecek bir başlangıç.  Hangi alanda çalışma yapılacağına bağlı olarak pek çok sosyolojik, kültürel ve ekonomik veri bulunduğundan değişik üniversite ve kurumların çalışmalarında yol haritası olarak da yararlanılabilinir. Tüm bölgeler, iller ve ilçeler bazında yapılması gerekli belki de?

 
Sincan’da atıl tribün korkusu
 
Kalecik tayyaresi havalandı
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
Eşsiz bir eğlence ve hiç şüphesiz mistik bir deneyim Mykonos
Mykonos’a özel, onu eşsiz yapan güçlü mistik bir his, enerji ve aura. ...
‘Biyolojik Gölet'e özel ödül
2015 Sağlıklı Şehirler En İyi Uygulama Ödülleri sahiplerini buldu. Çankaya ...
7 bin 500 kişi gezdi gördü geldi
Sincan Belediyesi’nin kültür gezilerine bu yıl yaklaşık 7 bin 500 kişi katıldı.
 
2.5 milyon turisti var
300 bin Nüfuslu Nevşehir’e yılda yaklaşık 2,5 milyon turist Kapadokya’yı ...
Sömestirde 3 bin 500 ziyaretçi
Sömestir tatilinin başlamasıyla birlikte ziyaretçi rekoru kıran Ulucanlar ...
‘Kirlenen dünya’ Galeri Kara’da
Çevre Mühendisleri Odası’nın atık sorunu, enerji üretim santrallerinin ...
 
Şentepeli çocukların akvaryum keyfi
Yenimahalle Belediyesi, Şentepeli öğrencilere, karne hediyesi olarak AquaVega gezisi düzenledi.
46’ncı kardeş Lübliyana
Ankara'nın 46’ncı kardeş kenti Slovenya'nın başkenti Lübliyana oldu.
Aşk ve tatil bir arada
14 Şubat Sevgililer Günü yaklaşırken, turizm sektöründe satış ve pazarlama ...
 
ÇOK OKUNANLAR
ÇOK YORUMLANANLAR
ANKET
Türkiye'nin aktif dış politikasını nasıl buluyorsunuz?

Doğru Buluyorum
Yanlış Buluyorum
Fikrim Yok

Sonuçları göster Anket arşivi
ARŞİV
Ana Sayfa Gündem Siyaset Ekonomi Asayiş Eğitim-Bilim Kültür-Sanat Sağlık-Yaşam Dünya Haber Yorum Spor
KünyeKünye FacebookFacebook TwitterTwitter Günün HaberleriGünün Haberleri