Tarhan, küresel ergen intiharlarında artış yaşandığını belirtti.
Dünya Ruh Sağlığı Federasyonunun bu yıl, 10 Ekim Dünya Ruh Sağlığı Günü çerçevesinde herkes için küresel öncelik kampanyası başlattığını belirten Tarhan, “Kampanya birkaç gün önce başladı. Pandemi sürecinde ve sonrasında ruh sağlığı sorunları küresel olarak yüzde 25 artmış." dedi.
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, hiç kimsenin incinmez olmadığını ifad ederek, şöyle devam etti:
“En varlıklı insan da incinmez değildir. Otantik mutluluk kavramı var. Otantik mutluluk halis mutluluktur ve kişinin her şartta mutlu olmasını ifade eder. Kişi cezaevinde de sarayda da mutlu olabiliyor. Böyle mutluluğa sahip olabilmek de psikolojik sağlamlık gerektiriyor. Her şartta mutlu olabilmek. 3 mizaç tipi vardır. Sünger tipi insanlar her stresi kendilerine çekerler, devamlı yakınmacıdırlar, ağlarlar, herkesin derdiyle dertlenirler ve hep hüzünlüdürler. Bu insanlar çevrelerindekileri hep negatif ve olumsuz etkilerler. İyi niyetli olsalar da hep hüzünlüdürler. Teflon denen kişiler de kendileri yanmaz ama yakarlar. Gamsız olurlar, yalnız kalırlar ve yalnızlığın acısını çekerler. Ufak bir krizde yalnız kaldıkları için daha çok yıpranırlar. Üçüncü tip kişiler de kauçuk tipler olarak tanımlanıyor. Böyle insanlar hayattaki zorluklar karşısında düşseler de tekrar kalkarlar.''
''Kişi zora talip olup, mücadele etmeli'' ifadesini kullanan Tarhan, şöyle konuştu:
"Devamlı hüzünlü prensesler vardır. Sıkça depresyona girer ve hemen kırılırlar. İstedikleri olmadığı zaman hemen depresyona girerler. Hatta buna genç jargonunda 'emo' deniyor. Emosyonel yani hüzünlü anlamına geliyor. Stres aşısına ihtiyaç var. Stres olmalı ve stres az ise korkulmamalı. Kişi zora talip olup mücadele etmeli.''
4 dakika oturma cezası çocuğa beceri kazandırıyor
Prof. Dr. Nevzat Tarhan, çocuklara yapılacak en büyük kötülüklerden birisinin her dediğini yapmak olduğuna işaret etti.
''Örneğin çocuk ağlayarak çikolata istiyor ve anne hemen veriyor.'' diyen Tarhan, ''Bunlar eğitim ve tutum hatalarıdır. Aslında anne 'Tamam kızım, oğlum ödevini bitir o zaman vereceğim' ya da 'Bak çocuğum senin istediğini yapacağım, ama senin bir sorumluluğun var, önce sorumluluğunu yap, ondan sonra bunu yapacağım' derse çocuk erteleme becerisi kazanacak. Mesela yaramazlık yaptığında bağırıp çağırma değil de 4 dakika oturma cezası verilebilir.'' görüşünü aktardı.
Çocuğun anneyi rol model seçtiği için annenin kutsal olduğunu kaydeden Tarhan, şunları dile getirdi:
''Anne ve babalar, çocuğun kahramanıdır. Onların dediğini yapmak çocuğun dünyasında kutsaldır. Annenin otoritesini ve gücünü değiştirmemek gerekiyor. Anne kararlı ve tutarlı olursa buna içinde sevgi olan disiplin diyoruz. Gevşek olan disiplin ya da izin veren annelik ve babalık tarzı olursa çocuk nerede ne yapacağını öğrenemiyor. Örneğin anne sabah çocuğunu öpüyor, öğleden sonra da ‘Allah belanı versin, seni neden doğurdum?’ dediği zaman çocuk annesinin onu sevip sevmediğini öğrenemiyor. Bu yüzden tutarlılık önemli.''
Tarhan, çocuklar ile yanlış ve doğruların oturulup, konuşulmasını gerektiğini vurgulayarak, sözlerini şöyle tamamladı:
''Ebeveynin amaca doğru ilerlerken, hedef hakkında çocukla konuşmalar yapması durumunda çocuk hayatı öğreniyor. Sağlıklı sosyal ilişki kurabilen insanın psikolojik sağlamlığı iyi demektir. Psikolojik sağlamlığın önemli becerisi de etkili ve eksiksiz problem çözebilme becerisine sahip olmaktır. Bir problemle karşılaşıldığı zaman o problemin tehdit ve düşman gibi görülmeyip çözülmesi, aşılması gereken bir engel olarak görülmesi ‘problem solve’ dediğimiz problem çözme becerisi ile ilgilidir. Problem çözme becerisi üzerine çalışıyoruz. Hayattaki zorlukları aşmış kişilerin başarı yolu çiçeklerle döşenmemiştir. O yol taşlarla, engellere döşenmiştir ve aşılabilmesi önemlidir. Onun için zordan korkmamalı.''
Hibya Haber Ajansı