Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, 2003 yılında Boğazlardaki gemi trafiğini yönetmek amacıyla Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri Merkezini kurduklarını dile getirerek, diğer yoğun gemi trafiğinin yaşandığı deniz yetki alanlarını da kapsam altına almak amacıyla Gemi Trafik Yönetim Sistemi projesini hayata geçirdiklerini söyledi.
Bu hizmetin 2003 yılında hizmete başlamasının tesadüf olmadığını belirten Uraloğlu, ‘’Türk Boğazları Gemi Trafik Merkezleri, Türk Boğazlarındaki yoğun gemi trafiğini yönetmektedir. Türk Boğazları, tüm dünya için önemli bir su yolu ve enerji geçiş koridorlarından birisidir. İstanbul Boğazı’ndan yıl boyu kuzey güney yönlü hızı saatte 6 deniz mili üzerine çıkan yüzey akıntısının yanı sıra Kandilli, Kanlıca ve Yeniköy’de anafor akıntıları da oluşturmaktadır. Aynı zamanda ortalama 15 metre derinlikte başlayan güney kuzey yönlü ters dip akıntısı da mevcuttur.’’ dedi.
Mevsimsel olarak Marmara Denizi’nden Boğaziçi’ne doğru kuzey yönlü olarak oluşan orkoz akıntılarıyla karşılaşan yüzey akıntılarının yarattığı anaforlar ve çalkantılı sular ile sis gibi zorlu şartların İstanbul Boğazı’nı daha da zorlu hale getirebildiğini kaydeden Uraloğlu, ‘’Çanakkale Boğazı da en az İstanbul Boğazı kadar kendine has seyir emniyeti açısından tehlike oluşturacak potansiyele sahiptir.’’ açıklamasını yaptı.
Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:
‘’Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri, İstanbul Gemi Trafik Hizmetleri ve Çanakkale Gemi Trafik Hizmetleri olmak üzere iki parçadan oluşmakta ve toplamda 204 km'lik bir alanı kapsamaktadır. İstanbul Gemi Trafik Hizmetleri Merkezi, İstanbul Boğazı’nın Karadeniz girişinden başlamak üzere toplam 4 sektörden oluşmaktadır. Sorumluluk sahası 80 km’lik bir alanı kapsamaktadır. Çanakkale Gemi Trafik Hizmetleri Merkezimiz ise Çanakkale Boğazı’nın Marmara Denizi girişinden itibaren toplam 3 sektörden oluşmaktadır. Sorumluluk sahası da 124 km’dir. Bu iki merkez boğazlarımızın çeşitli noktalarına konumlandırılmış toplam 16 trafik gözlem istasyonunda radar, elektro optik kamera, sinyal alıcı ve verici gibi deniz trafiğini gözlemektedir.’’
Hibya Haber Ajansı